Obrazovanje o reproduktivnom i seksualnom zdravlju i pravima nije sistemski rešeno, pokazuje najnovija studija Autonomnog ženskog centra „Sistemsko obrazovanje odloženo do daljeg“, u kojoj je analizirano koliko Republika Srbija poštuje međunarodne standarde, domaće zakone i politiku u vezi sa obrazovanjem o reproduktivnom i seksualnom zdravlju.
Pregled nastavnih planova i programa za osnovne i srednje škole pokazuje da se teško može zaključiti na koji način se tema seksualnog i reproduktivnog zdravlja i prava obrađuje u formalnom obrazovanju, odnosno u kojoj su meri usvojene preporuke predviđene nacionalnim i međunarodnim dokumentima u ovoj oblasti.
Uočljiv je nedostatak sadržaja koji se tiču funkcionalnih emotivnih odnosa i partnerstva izvan konteksta planiranja porodice, prevencije rodno zasnovanog nasilja, kao i reproduktivnih prava i sloboda. Mladi u seksualne odnose stupaju fizički i psihički nespremni, te usled neznanja najveći broj njih ne koristi sredstva za kontracepciju, zbog čega prednjače među vršnjacima iz Evrope po broju obolelih od polno prenosivih bolesti i namernim prekidima trudnoće.
Mladi ne mogu da računaju na savetovanje u domovima zdravlja, jer su takvi programi retki, a kao izvore informacija navode internet, roditelje i vršnjake. Ipak, istraživanja pokazuju da mladi i njihovi roditelji smatraju da je neophodno sprovoditi edukaciju od najranijeg uzrasta i to u redovnom obrazovnom sistemu.
Foto/printscreen/tvsabac