facebook
04/12/2024
Pretraga
Close this search box.

Pre tačno 100 godina osnovana je PRVA SRPSKA FABRIKA AEROPLANA

Prva srpska fabrika aeroplana Živojin Rogožarski A. D. je formirana na osnovu odobrenja Industrijske komore u Beogradu 21. aprila 1924. godine. Osnivač fabrike je bio Živojin Rogožarski.

Prva srpska fabrika aeroplana

1923. Ministarstvo vojske i mornarice raspisalo konkurs za izbor domaćih preduzeća, kojima bi se uz odgovarajuću tehničku, materijalnu i organizacionu pomoć države poverila izrada aviona. Na raspisanom konkursu se prijavilo neočekivano veliki broj državnih i privatnih preduzeća. U oštroj konkurenciji ugovor su dobile dve male privatne firme: Ikarus iz Novog Sada i Rogožarski iz Beograda. Rogožarski je prvobitno bila stolarska radionica u Beogradu, ali je davala nadu da će biti u mogućnosti da organizuje proizvodnju vazduhoplova, jer je njen vlasnik Živojin Rogožarski u toku Prvog svetskog rata radio u Budimpešti kao majstor na izradi aeroplana. Fabrika Rogožarski je osnovana 21. aprila 1924. godine kao Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski u Beogradu.

Osnivač fabrike 
Živojin Rogožarski

Početak proizvodnje

U cilju provere, Odeljenje za vazduhoplovstvo je kod Rogožarskog naručilo izradu dvadeset i sedam krila za avion Mali Brandenburg ŠB-1. Isporuka prvih fabrikovanih krila za ŠB-1 je otpočela 1924. godine., pošto je uspešno obavila posao, fabrika Rogožarski je sklopila ugovor i za izradu 10 kompletnih aviona ŠB-1.

ŠB-1 je bio laki školski avion-dvokrilac sa jednim motorom Mercedes snage 100KS. Probni let prvog serijskog aviona ŠB-1 izrađenog kod Rogožarskog je izvršen na Banjici 10. maja1925. godine.

Do kraja 1926. godine kod Rogožarskog je proizvedeno 22 primerka aviona ŠB-1 i 24 primeraka aviona tipa Srednji Bradenburg SB-1 sa motorima Austro-Dajmler snage 160 KS i 185 KS.

Slavlje napravljeno u povodu 25. proizvedenog aviona u fabrici Rogožarski

Krajem 1927. godine Komanda vazduhoplovstva na čelu sa generalom Stanojlovićem naručuje 12 izviđačkih aviona Fizir-Majbah od 260 KS. Osim serije od 12 Fizir-Majbaha, u fabrici Rogožarski je na osnovu iste koncepcije, u periodu od 1928. do 1931. godine izrađeno više prototipa, kao što su: jednomotornim Fizir Loren 1928. godine, sa motorom snage 450 KS, Fizir Hispano 1928. godine, sa motorom snage 450 KS, jednomotorni Fizir-Rajt 1930. godine, sa motorom snage 220 KS, Fizir F1G-Kastor 1930. godine, sa motorom snage 220 KS i Fizir F1G-Titan 1930. godine, sa motorom snage 230 KS.

Školski avion Fizir FN izrađen u Rogožarskom u 40 primeraka

Drugi svetski rat

Aprila meseca 1941. godine nakon kapitulacije Kraljevine Jugoslavije, Nemci su zaplenili sav materijal, delove i započete kao i zatečene avione na opravci ili reviziji u fabrici aviona Rogožarski u Beogradu, rekvirirali fabriku koja je nastavila da radi za potrebe nemačkih okupacionih vlasti pod imenom Werwirtschaftsstab Südost und Verbindungsstelle der C.L. – Rogozarski.

Tokom rata 16. i 17. aprila 1944. godine fabrika Rogožarski je oštećena u toku savezničkog bombardovanja Beograda.

Nacionalizacija i posleratni period

Nakon oslobođenja Beograda i Zemuna preostali proizvodni kapaciteti fabrike Rogožarski su uključeni u opšte napore za oslobođenje zemlje. Fabrika Rogožarski je pripojena zajedno sa delom fabrike Zmaj 1946. godine Zemunskom Ikarusu u novoformiranu potpuno nacionalizovanu vazduhoplovnu industriju (Državna Fabrika Aviona).

Od tada je Rogožarski prestao da radi kao Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski.

Za 22 godine svoga postojanja u pogonima ove fabrike proizvedeno je 305 aviona. Razvijeno je i izrađeno 15 prototipova aviona domaće konstrukcije a 5 tipova aviona je proizvođeno na osnovu kupljenih licenci. Kasnije je (1948. godine) u pogonima fabrike Rogožarski na prostoru oivičen ulicama Dalmatinska, Stanoje Glavaša, Knez Danilova i Starine Novaka formirana Industrija Kotrljajućih Ležaja – IKL Beograd.

Avion RVD-8 napravljen u fabrici aviona Rogožarski

Tehnologija proizvodnje aviona

U vreme dok je radila fabrika aviona Rogožarski dominantan konstrukcioni materijal za izradu avion je bilo drvo. Drvo kao konstrukcioni materijal za izradu aviona ima sledeće dobre osobine: malu specifičnu težinu, lako se i jeftino obrađuje, visoka otpornost na zamor materijala, jeftina i laka popravka aviona napravljenih od drveta, niska cena drveta u odnosu na ostale konstruktivne materijale i otpornost na rđu. Kada se ovome doda još i to da u to vreme u našoj zemlji nije postojala razvijena proizvodnja ostalih konstruktivnih materijala kao što su visoko legirani čelici, legure aluminijuma tipa Dural ili ostale lake legure na bazi magnezijuma, a drveta svih mogućih vrsta i kvaliteta smo imali u izobilju prirodno je bilo očekivati da se proizvodnja aviona u nas uglavnom odvijala na bazi drveta kao osnovnog konstruktivnog materijala.

Avion RVD-13 napravljen u fabrici aviona Rogožarski

Fabrika aviona Rogožarski je važila za najbolju fabriku aviona drvenih konstrukcija u tadašnjoj Jugoslaviji. Počela je kao stolarska radionica neposredno posle Prvog svetskog rata i razvila se u prvoklasnu fabriku aviona.

Dok su ostale fabrike aviona kao što su Ikarus, Zmaj i Fabrika aviona u Kraljevu, zahvaljujući licencama, prešle na proizvodnju aviona metalne ili kombinovane konstrukcije, Rogožarski je ostao vezan za tradicionalnu proizvodnju aviona drvene konstrukcije sve do početka Drugog svetskog rata.

Izvor Vikipedija

Komentari

Pretplati se
Obavesti o
guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Svi komentari